€59,95
Op voorraad
Snelle
verzending
550+ producten
op voorraad
nr.1 in sneaker accessoires
Live chat
met experts
Door alle groten bij elkaar te brengen, van Air Jordan 1 tot Air Presto, hebben Nike en Virgil Abloh de sneakercultuur opnieuw uitgevonden met het samenwerkingsproject The Ten en hebben ze 10 sneakerpictogrammen opnieuw ontworpen. Ervaar technisch vindingrijkheid en hetonderzoekende ontwerpproces van Abloh: elke schoen is een stuk industrieel ontwerp, een kant-en-klaar beeldhouwwerk en tegelijk een wearable. De kunstzinnige Zwitserse binding vertoont een open rug, weerspiegelt Abloh’s deconstructieve vocabulaire en onthult de productie van ICONS.
- Formaat: Hardback
- Formaat: 255 x 297 mm (8 1/3 x 12 2/5 inch)
- Pagina’s: 352 pp
- ISBN: 9783836585095
De sneaker als (hyper)object
Nike en Virgil Abloh hebben 10 iconen uit de sneakergeschiedenis nieuw leven ingeblazen
In 2016 hebben sportkledingfabrikant Nike en modeontwerper Virgil Abloh hun krachten gebundeld om een sneakercollectie te creëren ter ere van 10 van de meest iconische schoenen van het in Oregon gevestigde bedrijf. Met hun project The Ten, waarin iconen als Air Jordan 1, Air Max 90, Air Force 1 en Air Presto opnieuw werden uitgevonden, hebben ze de sneakercultuur nieuw leven ingeblazen.
De ontwerpen van Virgil Abloh bieden diepgaande inzichten in technisch vernuft en barsten van cultureel cachet. Voortbouwend op het genie van de originele schoen met behulp van letters, ironische labels, collage en beeldhouwtechnieken, speelde Abloh met taal en sculpturale elementen om een nieuwe betekenis te construeren. Geïnspireerd door de scherpzinnigheid van het dadaïsme, architectuurtheorie en avant-garde gebeurtenissen, analyseerde hij wat elke schoen iconisch maakt en deconstrueerde hij deze tot een artistieke assemblage, waardoor elke schoen een stuk industrieel ontwerp, een kant-en-klaar beeldhouwwerk en een draagbaar geheel werd. eenmaal.
ICONS volgt Abloh’s onderzoekende, creatieve proces door middel van documentatie van de prototypes, originele sms-berichten van Abloh aan Nike-ontwerpers en schatten uit de Nike-archieven. We vinden Swooshes die van Air Jordans zijn afgesneden en opnieuw zijn aangebracht met tape of draad, Abloh’s typische tekstfragmenten tussen aanhalingstekens op Air Force 1 en All Stars die in stukjes zijn gesneden. We nemen een kijkje achter de schermen en zijn getuige van Abloh’s doe-het-zelf-aanpak, die elk model in de Off-WhiteTM c/o Nike-collectie zijn eigen unieke touch gaf. Zijn deconstructieve vocabulaire wordt weerspiegeld in de Zwitserse binding, die een open rug laat zien en de productie van het boek onthult.
Het boek documenteert Ablohs coöperatieve manier van werken en bevestigt opnieuw de kracht van print. Voor het ontwerp werkten Nike en Abloh samen met de veelgeprezen ontwerpstudio Zak Group in Londen. Samen bedachten ze een tweedelig compendium, een catalogus met gelijke delen en een conceptuele toolbox. Het eerste deel van het boek presenteert een visuele cultuur van sneakers, terwijl een lexicon in het tweede deel de belangrijkste mensen, plaatsen, objecten, ideeën, materialen en scènes definieert waaruit het project is voortgekomen. Teksten van Nicholas Schonberger van Nike, schrijver Troy Patterson, curator en historicus Glenn Adamson en Virgil Abloh zelf kaderen het gezamenlijke werk in de mode- en designgeschiedenis. Een voorwoord van Hiroshi Fujiwara plaatst het project in het historische continuüm van Nike-medewerkers.
De auteur
Virgil Abloh (1980-2021) was een creatieveling met meerdere koppeltekens die classificatie op creativiteit vaak verwierp. Hij opereerde op het gebied van kunst, design en cultuur in combinatie met belangenbehartiging, mentorschap en filantropie in de ruimtes die hij bezette. Na het behalen van een graad in Civiele Techniek aan de Universiteit van Wisconsin-Madison, voltooide hij een master in Architectuur aan het Illinois Institute of Technology (IIT), Chicago. Bij het IIT begon Abloh, terwijl hij een Bauhaus-ontwerpcurriculum bestudeerde, ontworpen door Mies van der Rohe, de principes van zijn bredere kunstpraktijk te ontwikkelen. Het Museum of Contemporary Art Chicago presenteerde in de zomer van 2019 een groot reizend overzicht van het werk van Abloh, een van de best bezochte tentoonstellingen in de geschiedenis van het museum. Abloh was onder meer Chief Creative Director en oprichter van Off-White™️ en van 2018 tot 2021 Men’s Artistic Director bij Louis Vuitton.
Virgil Abloh. Nike. ICONS
Specificaties
Formaat: Hardcover, Zwitserse band met open rug
Formaat: 255 x 297 mm, 2,22 kg
Pagina’s: 352 pagina’s
ISBN: 9783836585095
Editie: Engels
V & A
Stel een vraag
Je vraag wordt beantwoord door een winkelvertegenwoordiger of andere klanten.
Bedankt voor je vraag!
Je vraag is ontvangen en wordt binnenkort beantwoord. Dien dezelfde vraag niet opnieuw in.
Fout
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van je vraag. Meld het aan de sitebeheerder. Extra informatie:
Voeg een antwoord toe
Bedankt voor je antwoord!
Je antwoord is goed ontvangen en zal spoedig worden gepubliceerd. Voer geen nieuw antwoord in.
Fout
Er is een fout opgetreden bij het opslaan van je antwoord. Meld het aan de sitebeheerder. Aanvullende informatie:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.